Alla gillar en bra story…

Alla gillar en bra story! Som är äkta, från hjärtat, som berör och griper tag. På arbetet är det viktigt att känna mening för att kunna prestera – så en bra story kan vara helt avgörande för både motivation och prestation. Äkta historier som bygger och stärker varumärket.

Alla bär vi på historier som borde berättas. Men då behöver vi också någon som lyssnar – som verkligen tar sig tid och även är intresserad av att det vi säger. Det kan vara en nog så stor utmaning, att sakta ner ”ekorrhjulet” och även att kliva av för en stund.

Vad har du för berättelse att dela med dig av? Vilka avgörande händelser i livet och på jobbet har fått dig att ta ställning, som varit ett vägval och haft stor betydelse i ditt liv. Historier att dela ”vid lägerelden” på jobbet, som kan bidra till en god stämning och ett positivt arbetsklimat. Har du någon solskenshistoria som stärker företagets varumärke både på in- och utsidan? En positiv kundupplevelse, eller kan du lyfta någon kollega eller medarbetare som gjort något bra?

Veckans berättelse?
Varför inte börja med ”Veckans berättelse” i företaget, där någon chef eller anställd delar med sig av en händelse som har gjort intryck, eller haft stor betydelse. En POSITIV händelse som kan vara starten för byggandet av en lyhörd och mer bekräftande organisation. Alla behövs! Alla är viktiga! Ta dig tid, involvera andra och skapa en ”story” som når fram, som når hjärtat!

En bra början på en mer bekräftande organisation och en vinnande kultur.

Tidigare i veckan lyssnade jag på Matts Heijbel, Storytellers, som vid ett frukostseminarium tog oss med på en tankeväckande resa kring vikten och nyttan av historier. Som varumärkesbyggare och som viktig grund för att bygga organisationer som är engagerade för sin uppgift – och som gärna sprider historierna vidare…

”Där människor finns, finns också historier” sa Matts och jag kan bara hålla med. Företag består av människor och är alltså fullt med underbara historier som kan berättas och nå ut till fler, både inom och utom företaget. Om någon bara har intresset att fråga – och tid för att lyssna – så kommer många härliga historier att spridas.

Vi måste börja prata mer om det som är positivt, tänker jag, och reflekterar samtidigt kring mina egna historier som ibland kan vara av motsatt karaktär. Möter man som jag människor och miljöer som på olika sätt mår dåligt, så är det lätt att det färgar av sig.

Det är viktigt att lyfta fram och prata om det som är bra för att det ska bli bättre!

Om företag blir bättre på att lyssna av och ”från golvet” ta del av sanna historier som gjort skillnad för individer, varför man t ex jobbar på företaget eller vad en kund har sagt kring upplevd kundnytta – då blir det också äkta historier som motiverar och som även säljer! Så oavsett om du är företagsledare, chef, anställd – med andra ord människa – så har du en historia som behöver berättas. Då pratar vi inte manus, utan från hjärtat. Något som berör.

Om du vill veta mer om ”Corporate Storytelling” – och hur man kan använda det för att stärka sitt varumärke – kan jag varmt rekommendera Matts Heijbel på www.storytellers.se

Lycka till med bygget!

PS. Nu kan jag också stolt kalla mig för kulturarbetare, då jag arbetar för bättre och starkare företagskulturer. Tack för tipset Matts!J

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *